جستجو کردن

کود مرغی برای گندم

کود مرغی برای گندم

۱۴۰۳-۰۶-۱۸
کود مرغی برای گندم
در این نوشته شما میخوانید

کوددهی هم درست مانند مراحل دیگر رشد گیاه مهم است. انتخاب کود مناسب برای یک گیاه در رشد حداکثری یا معکوس کردن روند رشد آن تاثیر گذار است. کود مرغی برای گندم یکی از بهترین انتخاب‌ ها برای کشاورزان است. البته استفاده از کود مرغی، چالش‌هایی را پیش رو دارد که در این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی کود مرغی برای گندم

کود مرغی برای گندم یکی از کودهای طبیعی است که از فضولات مرغ‌ به دست می‌آید. در بعضی موارد، این کودها را با استفاده از دستگاه یا به روش‌های سنتی پوسیده و کمپوست می‌کنند. این کار موجب افزایش خواص کود مرغی و بهبود بهره‌وری آن می‌شود. کودهای مرغی در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. این کود از بهترین و ارزان‌ترین کودهای طبیعی است که می‌توان برای تسریع و افزایش رشد محصول استفاده کرد.
 

کود مایع مرغی از جمله کودهای طبیعی است که موجب حفظ سلامت و افزایش رشد گیاهان می‌شود. کود مایع مرغی شرکت آرزوی بهار سرشار از اسید آمینه، هیومیک اسید، پتاسیم، فسفر، نیتروژن و کربن آلی است. این کود برای سبزیجات، گیاهان زینتی، درختان مثمر و پسته قابل استفاده است. البته مقدار مصرف کود مایع مرغی برای گیاهان و درختان مختلف متفاوت است. این کود در اوایل فصول رشد، بعد از آبیاری و قبل از گلدهی گیاهان و درختان استفاده می‌شود.

دلایل انتخاب کود مرغی آرزوی بهار

 

 

بهترین نوع کود مرغی برای گندم کدام است؟

بهترین نوع کود مرغی، کودی است که پوسیده باشد. این کودها دارای عوامل بیماری‌زا مانند قارچ‌ها نیستند و تاثیرگذاری سریع‌تری دارند.

مناسب‌ترین زمان مصرف کود مرغی برای گندم

مناسب‌ترین زمان مصرف کود مرغی برای گندم، فصل بهار و پاییز است. البته بیشتر کشاورزان، فصل بهار را برای کوددهی انتخاب می‌کنند. چرا که در این فصول از سال خاک گرم است و استفاده از کود تاثیر زیادی روی رشد سریع گندم دارد.

بهترین نحوه مصرف کود مرغی برای گندم چیست؟

برای مصرف کود مرغی روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایبی دارند. کشاورزان از هر روش به دلایل خاصی چون نحوه مصرف آسان، تاثیرگذاری سریع یا دسترسی به ابزار آن روش استفاده می‌کنند.

1_ پاشیدن روی سطح خاک

در این روش، کود را به صورت مستقیم روی خاک می‌ریزند یا اینکه آن را با مقداری آب رقیق کرده و روی خاک و گیاه اسپری می‌کنند. بیشتر کشاورزان این روش را به دلیل سهولت کار انتخاب می‌کنند. اما بهتر است بدانید تاثیرگذاری این روش نسبت به روش‌های دیگر کمتر است.

2_ اختلاط با خاک

یک روش دیگر مصرف کود مرغی برای گندم، مخلوط کردن آن با خاک است که تاثیرگذاری کود را بیشتر می‌کند. در این روش، با آب دادن به گیاهان کود سریع‌تر تجزیه می‌شود و نسبت به پاشیدن کود روی سطح خاک بهتر نتیجه می‌گیرید. البته مخلوط کردن کود مرغی با خاک درسرهایی هم دارد که گاهی باعث می‌شود کشاورزان از آن دست بکشند.

3_ آبیاری با محلول کود مایع

در این روش، کود مرغی را با نسبت مناسب آب مخلوط می‌کنند. بسیاری از کشاورزان و کارشناسان این روش را بهترین نحوه مصرف کود مرغی می‌دانند. چرا که در این روش، بیشترین املاح و مواد مغذی کود توسط گیاه جذب می‌شود و کود به صورت مستقیم روی گندم تاثیر می‌گذارد.

مقدار مصرف کود مرغی برای گندم

عواملی نظیر فصل کشت و دیمی یا آبی بودن گندم در مقدار مصرف کود مرغی اهمیت دارند. برای محصولاتی که کشت پاییزه هستند، تا 60 تن کود برای هر هکتار هم می‌توان استفاده کرد. برای گیاهانی که کشت دیمی دارند می‌توان از 10 الی 30 تن کود مرغی استفاده کرد. 

به طور کلی مصرف کود مرغی برای سبزیجات و گندم حدود 25 تن در هر هکتار است اما اگر بخواهید آن را روی کل خاک پخش کنید به 50 تن کود برای هر هکتار زمین نیاز خواهید داشت.

فواید مصرف کود مرغی برای گندم

کود مرغی علارغم بوی نامطبوعش یکی از کودهای محبوب گیاهی است. مصرف این کود مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

1_ بهبود ساختمان خاک

زهکشی و هوادهی با مصرف کود مرغی برای گیاهان افزایش می‌یابد. همچنین، استفاده از کود مرغی برای گندم نسبت به انواع کودهای شیمیایی، اقتصادی‌تر است.

2_ افزایش حاصلخیزی خاک

در کود مرغی برای گندم، احتمال آلودگی خاک به عناصر سنگین کمتر است. حاصلخیزی و میزان رطوبت خاک هم با مصرف این کود برای گندم افزایش می‌یابد.

3_ تقویت سیستم ایمنی گیاه

مصرف این کود در تسریع روند رشد محصول تاثیر می‌گذارد. تاثیرگذاری این کود پایدارتر از سایر کودهای شیمیایی است. کودهای مرغی، گندم را از عوامل بیماری‌زا و قارچ‌ها در امان نگه می‌دارند.

4_ تقویت ساقه و ریشه

کود مرغی سرشار از نیتروژن، پتاسیم و کلسیم است. استفاده از کود مرغی موجب افزایش محصول می‌شود.

کود مرغی تقلبی

انواع کود مرغی برای گندم

کود مرغی برای گندم به روش‌های مختلفی مصرف می‌شود. در کنار نحوه مصرف، انواع مختلفی از کود مرغی پیشنهاد می‌شود که هر کدام مزایای خاص خودشان را دارند. در ادامه به ویژگی‌های انواع کود مرغی اشاره می‌کنیم.

1_ کود مرغی تازه

کود مرغی تازه ممکن است گیاهسوزی بیشتری داشته باشد. کارشناسان حوز گیاهشناسی توصیه می‌کنند در صورت استفاده از کود مرغی خام از نوع پوسیده آن استفاده کنید. چرا که کودهای خاک و تازه اغلب دارای بذر علف‌های هرز و باکتری و قارچ هستند.

2_ کود مرغی کمپوست شده

کود مرغی کمپوست شده بهترین کود برای سبزیجات و پسته و مرکبات است. مواد مغذی و نگهداری رطوبت خاک در این نوع کود بیشتر است. مصرف کود مرغی کمپوست شده برای گندم موجب تنظیم PH خاک می‌شود.

3_ کود مرغی پلیتی

یکی از بهترین انواع کود مرغی برای گندم، کود پلیتی است. این کود مرغی فاقد قارچ و باکتری است. روی، فسفر، منگنز و آهن کود مرغی پلیتی بیشتر است. کود مرغی پلیتی فاقد اثرات گیاهسوزی است. زیرا این نوع کود مرغی، PH مناسبی دارد.

4_ کود مرغی مایع

کود مرغی مایع ممکن است اثرات گیاهسوزی داشته باشد. مخلوط کردن کود مرغی با آب، موجب تجریه و تحلیل سریع‌تر کود می‌شود و تاثیرگذاری آن را افزایش می‌دهد. کود مرغی مایع دارای نیتروزن و پتاسیم بالایی است. این نوع کود به بهبود تغذیه گیاه و تنظیم پی اچ خاک کمک می‌کند.

جمع بندی و سوالات متداول

کود مرغی برای گندم، در فصل پاییز و بهار مصرف می‌شود. کودهای مرغی پوسیده و پلیت شده بهترین انواع این کود هستند. این نوع از کودهای مرغی، به تنظیم PH خاک کمک کرده و هیچ اثر گیاهسوزی ندارند. درصد مواد مغذی و نیتروژن و پتاسیم کودهای مرغی مایع بیشتر از سایر کودهای مرغی است. بهترین روش مصرف کود مرغی، مخلوط کردن آن با آب است.

1. آیا استفاده از کود مرغی برای گندم ضرری دارد؟

استفاده نادرست از کود مرغی موجب گیاهسوزی یا تکثیر قارچ و باکتری می‌شود.

2. چگونه می‌توان از مرغوب بودن کود مرغی اطمینان حاصل کرد؟

کود مرغی مرغوب معمولا پوسیده و فاقد بذر علف‌های هرز است.

3. چه زمانی باید از کود مرغی برای گندم استفاده کرد؟

فصل بهار و پاییز، زمانی که خاک گرم است.

4. آیا کود مرغی می تواند جایگزین کودهای شیمیایی برای گندم باشد؟

بله کود مرغی یک جایگزین اقتصادی برای کودهای شیمیایی است.

بلاگ‌های مرتبط

کود مرغی؛ راز رشد سریع گوجه فرنگی

کود مرغی برای گندم

کود مرغی برای انگور

کود مایع پتاس بالا خارجی

سوالات متداول

برای دیدن پاسخ روی سوال کلیک کنید.

بدین منظور لطفا از طریق تماس با تلفن شرکت و مشاوره با کارشناسان باتجربه آرزوی بهار، چالش‌های خود را برای خرید محصولات  مطرح کرده تا راهنمایی کامل صورت بگیرد.

شما می‌تواند از طریق تماس با دفتر مرکزی ( واقع در تهران) با کارشناسان شرکت آرزوی بهار در ارتباط  باشید:

02188175083

 

کارخانه بزرگ آرزوی بهار به منظور تولید کودهای جامد و مایع ارگانیک در استان قزوینی و نزدیکی بوئین زهرا واقع شده‌است

به منظور انجام این آنالیز ابتدا باید نمونه‌های خود را طبق استانددارهای لازم جمع‌آوری کرده و سپس آن‌ها را به آزمایشگاه کارخانه آرزوی بهار ارسال نمایید

بله؛ کارشناسان شرکت آرزوی بهار از مرحله قبل خرید تا زمان برداشت محصول در کنار کشاورز هستند تا باغات و مزارع بالاترین میزان بهره‌وری را داشته باشد

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دو − 2 =