جستجو کردن

مزایا و معایب کود مرغی

مزایا و معایب کود مرغی

۱۴۰۳-۰۴-۲۳
کود مرغی
در این نوشته شما میخوانید

کود مرغی از طریق فرآوری فضولات مرغی تهیه می‌شود و در میان انواع کودهای حیوانی به علت فواید بسیار، کاربردهای متعدد و قیمت مناسب از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. ترکیبات موجود در این کود آن را به منبعی بسیار غنی از مواد آلی و عناصر غذایی مانند کلسیم، منیزیم، ازت، روی، فسفر، پتاسیم و آهن تبدیل کرده‌اند. 

به همین علت استفاده از کود مایع مرغی و یا کود مرغی در افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و ارتقا کیفیت محصول نهایی اهمیت چشمگیری دارد. 

مزایای کود مرغی نسبت به دیگر کود ها

از دیگر برتری‌های کود مرغی نسبت به سایر انواع کود، سرعت تجزیه آن است.  در واقع این نوع کود، عناصر موجود درون خود را با سرعت پایین تجزیه و به کندی آزاد کرده و منجر می‌شود تا انواع گیاهان همچون فلفل، کدو، بادمجان، خیار و هندوانه این عناصر را با بیشترین بازدهی جذب کنند. کود مرغی با افزودن به میزان عناصری مانند آهن و منگنز و روی در خاک، علاوه بر بهبود کیفیت فیزیکی آن، در تهیه محصول زراعی باکیفیت نیز تاثیری دوچندان دارد.
 

این نوع کود به علت اثرات چشمگیر خود در ارتقا کیفیت خاک و محصولات کشاورزی و همچنین هزینه پایین نسبت به انواع کود شیمیایی، توجه کشاورزان را به خود جلب کرده است.

کود مرغی برای کدو

کود مرغی از جمله کودهای پیشنهادی برای رشد گیاهانی همچون کدو است، زیرا این نوع کود، عناصر موجود درون خود را به آرامی تجزیه و به کندی آزاد کرده و منجر به بازدهی بیشتر گیاه می شود.

کود مایع مرغی

خواص کود مرغی برای درخت

‌کود مایع مرغی به عنوان یکی از راحت جذب ترین کودهای آلی در نظر گرفته می‌شود، این کود با توجه به اینکه در بازه زمانی گسترده تری از کودهای الی جامد مانند کود مرغی مورد استفاده قرار میگیرد گزینه بهتری برای رفع نیازهای غذایی درخت است. 

درختان در ابتدای رشد چون هنوز ریشه ‌کاملا فعال نشده باید تغذیه شوند، کود مایع مرغی به دلیل اینکه عناصر غذایی موجود در ان روی مواد الی کلات شده اند به راحتی توسط ریشه جوب میشوند و درخت با قدرت بیشتری فصل رشد را شروع میکند، همچنین این کود را میتوان در مراحل رشد در فصل بهار و تابستان نیز استفاده کرد چون به آسانی در سیستم های ابیاری قابل استفاده است.

کود مرغی برای درخت

کود مرغی حاوی عناصر و مواد غذایی بسیار مفیدی است که حاصلخیزی خاک را افزایش می‌دهند. استفاده صحیح و اصولی از این کود می‌تواند شوری خاک را اصلاح کرده و درنهایت به ایجاد یک خاک غنی منجر شود.کود مرغی باکتری‌های مضر موجود در خاک را از بین می‌برد و به جای آن‌ها، رشد باکتری‌های مفید را افزایش می‌دهد.

استفاده از این کود طبیعی به رشد درختان شاداب‌تر و سرسبزتر منجر خواهد شد. کود مرغی برای درختان مانند یک منبع مفید نیتروژن است که به رشد سریع‌تر ریشه و بذر کمک می‌کند. مواد مغذی موجود در کود مرغی باعث تقویت گل‌ها و محصولات خواهند شد و به عطر و طعم میوه‌ها می‌افزایند.

از سوی دیگر، استفاده از کود مرغی می‌تواند تمامی آفات و بیماری‌های رایج موجود در خاک را از بین برده و جلوی از بین رفتن درختان را بگیرد. در حقیقت این کود، ساختار دفاعی درختان را تقویت کرده و اجازه نمی‌دهد ریشه و محصولات در برابر کم‌آبی دچار آسیب شوند.

بهترین زمان مصرف کود مرغی

به طور کلی بهترین زمان مصرف کود مرغی اواخر پاییز و پس از برداشت محصول است؛ چراکه در طی این دوره خاک آماده تجدید مواد برای دوره کشت بعدی است.

مزایای کود مرغی برای سبزیجات

کود مرغی در دسته بهترین مواد مغذی برای سبزیجات قرار می‌گیرد و استفاده از آن به دلیل ارگانیک بودن و نداشتن مواد شیمیایی برای سبزیجات توصیه می‌شود. در واقع این نوع کود از نیتروژن بسیار بالا و مقادیر مناسب پتاسیم و فسفر تشکیل شده است به طوری که محتوای نیتروژن و فسفر آن حداقل دو برابر بیشتر از سایر کودهای حیوانی مانند کود گاوی است. 

چرا نمیتوان فضولات مرغ را بطور مستقیم به عنوان کود استفاده کرد؟

با این حال یک نکته اساسی درخصوص استفاده از این کود برای گیاهان وجود دارد. همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره شد کود مرغی از مقادیر بسیار بالای نیتروژن برخوردار است که اگر به صورت خام برای گیاه استفاده شود باعث سوختگی و مرگ آن خواهد شد. پس برای استفاده از فضولات مرغ به عنوان کود مرغی باید آن‌ها را به یک کمپوست برای مصرف به عنوان کود تبدیل نمود.

پروسه تبدیل کود مرغی به کمپوست به شکلی صورت می‌پذیرد که ۴۰ تا ۷۰ درصد از کل نیتروژن موجود در آن طی شش هفته اول در دسترس گیاه قرار گرفته و نیتروژن باقی مانده به آرامی با تجزیه بقایای آلی آزاد شود. از سوی دیگر فسفر موجود در کود مرغی عمدتاً به شکل ارگانیک است و بسیار کندتر از نیتروژن در دسترس گیاهان قرار می‌گیرد. البته این موضوع ارتباط مستقیمی با سرعت تجزیه کود و کیفیت اتصال آن در خاک دارد.

به علاوه تمامی اشکال پتاسیم در کودهای مرغی به سادگی در دسترس گیاه قرار دارند. با این حال در صورت عدم ترکیب حرفه‌ای، ممکن است به سرعت با شستشو از بین بروند.همچنین کود مرغی شامل میکروب‌هایی است که خاک را تغذیه کرده و مواد مغذی ارگانیک را سریع تر تجزیه می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود سرعت اثرگذاری آن بر فرآیند رشد گیاهان بالاتر باشد.

مواد مغذی موجود در کودهای آلی مانند کود مرغی در مدت زمان طولانی‌تری به آرامی برای گیاهان آزاد می‌شوند؛ از همین رو نیز احتمال اینکه از دسترس ریشه خارج شوند و آب‌های سطحی یا زیرزمینی را آلوده کنند، بسیار کمتر از سایر انواع کودها است.

جایگزین مناسب کود مرغی

کود مرغی از مزایا و مصارف بی‌شماری برخوردار است‌. این کود خاک فقیر و فرسوده را بهبود بخشیده و به افزایش کیفیت خاک‌های سنگین مانند خاک رسی منجر می‌شود‌ و حتی خاک‌های سبک مانند خاک ماسه‌ای را اصلاح می‌‌سازد‌.

از آنجایی که این کود به صورت طبیعی است و تمامی موارد مورد نیاز گیاهان را در بر دارد و از مضرات کمتری در مقایسه با کود شیمیایی برخوردار است، مورد توجه بسیاری قرار گرفته ولی بعضی از کشاورزان به دنبال بهترین کود جایگزین کود مرغی هستند. 

با این حال، خوب است بدانید که کود حیوانی دارای مزیت‌هایی است که کودهای شیمایی آن‌ را دارا نیستند و نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای آن باشند‌‌. برخی از این مزایا شامل موارد زیر هستند:

کود مرغی برای کدو

مصرف کود مرغی برای کدو نیز منجر به تقویت این گیاه شده و از ریختن برگ‌های آن جلوگیری می‌کند.

عناصر موجود در کود مرغی

کود مرغی یک کود کامل به شمار می‌رود و از انواع مواد مغذی اصلی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و عناصر ریزمغذی مورد نیاز همه محصولات کشاورزی برخوردار است. علاوه بر این عناصر، موادی همچون ازت، اسید اوریک و پروتئین نیز در این کود وجود دارد که تشکیل دهنده مجموعه‌ای کامل از مواد و عناصر مورد نیاز گیاه هستند. 

یکی از علل وجود زیاد عناصر معدنی در کود مرغی، دفع تمام ادرار و مدفوع مرغ در آن است در حالی که در کودهای دامی از ادرار دام استفاده نمی‌شود. در طی مطالعات انجام شده جهت مقایسه کود مرغی و کود گاوی، مقدار ازت، فسفات و پتاسیم کود مرغی در یک حجم یکسان بیشتر از کود گاوی بوده و نشان دهنده ارزش بیشتر این نوع کود نسبت به دیگر انواع کودها میباشد‌.

کود مرغی همچنین حاوی مقادیر زیادی اسیدهای آمینه است‌ که واحدهای تشکیل دهنده پروتیین‌ها هستند. از مهم‌ترین آمینواسیدهای موجود در کود مرغی می‌تواند به متیونین اشاره کرد که اصلی‌ترین اسید آمینه در ساختار پروتیین‌های گیاهی به شمار می‌رود. از دیگر انواع اسیدهای آمینه موجود در کود مرغی می‌توان به سیستئین که از انواع آلفا اسید آمینه است و لیزین اشاره کرد. لیزین یکی از اسیدهای آمینه ضروری برای رشد به شمار می‌رود.

قیمت کود مرغی فله‌ای

قیمت کود مرغی با توجه به انواع مایع، گرانوله، پلت و خام آن، متفاوت است. کود مرغی به نسبت نوع پرورش مرغ، دارای انواع مختلفی از جمله کود مرغی بستر جوجه گوشتی، بستر مرغ تخم گذار، فضولات طیور قفسی و نیمچه تخم گذار می‌باشد که هر یک از آن‌ها دارای قیمت متفاوتی هستند. 

همچنین قیمت کود مرغی به فاکتورهای متعددی از جمله رطوبت کود، حجم خرید، نوع کود مرغی، کیفیت، بسته‌بندی و غیره بستگی دارد. به همین علت نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن مشخص کرد. با این حال قیمت بسته‌های کود مرغی فله نوع گرانوله و پلیت شده در کیسه‌های ۲۵ کیلویی چیزی نزدیک به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌باشد.

مضرات کود مرغی

با وجود اینکه کود مرغی غنی از مواد مغذی بوده و مصرف آن برای گیاهان بسیار مفید است اما نسبت عناصر موجود در کود مرغی خام متعادل نیستند و باید دستکاری و اصلاح شوند. کود مرغی خام به دلیل مرطوب بودن، دارای انواعی از باکتری‌ها و سموم قارچی از جمله آفلاتوکسین بوده که برای گیاه مضر است و کشاورزان برای نابود کردن آن، نیاز به استفاده از آفت کش دارند. 

علاوه بر این، کود مرغی خام مقادیر زیادی آمونیاک دارد که اگر بر حسب نیاز گیاه استفاده نشود عاملی برای سوختن گیاه خواهد بود. استفاده پیوسته از این کود خام، خاک کشاورزی را اسیدی کرده و در صورتی که میزان شوری خاک بالا رود، از حاصلخیزی آن کاسته می‌شود.

فواید کود مرغی

همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره شد کود مرغی از فواید متعددی برخوردار است. این کود می‌تواند به افزایش تعداد و اندازه میوه‌ها و همچنین بهبود کیفیت برگ‌ها کمک کند روی کیفیت عطر و طعم محصولات کشاورزی تاثیر بگذارد. از همه مهم‌تر کود مرغی به بهبود ساختار خاک، افزایش ظرفیت نگهداری آب و تقویت فعالیت میکروبی خاک کمک شایانی می‌کند و به علاوه به علت قیمت مناسب و ماندگاری بالا در خاک، منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ می‌شود.

شرکت آرزوی بهار تولید کننده انواع کود و نهاده های کشاورزی

بلاگ‌های مرتبط

کود مناسب برای افزایش باردهی خیار

مزایای استفاده از کود نیتروژن

بهترین کود محرک رشد (ریشه و میوه)

کود آمینو اسید، مزایا، معایب و معرفی محصول

سوالات متداول

برای دیدن پاسخ روی سوال کلیک کنید.

بدین منظور لطفا از طریق تماس با تلفن شرکت و مشاوره با کارشناسان باتجربه آرزوی بهار، چالش‌های خود را برای خرید محصولات  مطرح کرده تا راهنمایی کامل صورت بگیرد.

شما می‌تواند از طریق تماس با دفتر مرکزی ( واقع در تهران) با کارشناسان شرکت آرزوی بهار در ارتباط  باشید:

02188175083

 

کارخانه بزرگ آرزوی بهار به منظور تولید کودهای جامد و مایع ارگانیک در استان قزوینی و نزدیکی بوئین زهرا واقع شده‌است

به منظور انجام این آنالیز ابتدا باید نمونه‌های خود را طبق استانددارهای لازم جمع‌آوری کرده و سپس آن‌ها را به آزمایشگاه کارخانه آرزوی بهار ارسال نمایید

بله؛ کارشناسان شرکت آرزوی بهار از مرحله قبل خرید تا زمان برداشت محصول در کنار کشاورز هستند تا باغات و مزارع بالاترین میزان بهره‌وری را داشته باشد

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

5 × سه =