جستجو کردن

کود ماهی برای درخت پسته

کود ماهی برای درخت پسته

۱۴۰۳-۰۳-۱۰
کود ماهی برای درخت پسته
در این نوشته شما میخوانید

درخت پسته برای رشد و میوه‌دهی مناسب نیاز به انواع مواد مغذی دارد. کود ماهی از جمله کود‌های ارگانیک است که تمام نیاز‌های این درخت را با داشتن امنیو اسید های ازاد چپگرد و املاح معدنی مثل پتاسیم، فسفر و نیتروژن تامین می‌کند. 

خواص کود ماهی برای درخت پسته

همان طور که اشاره شد کود مایع ماهی سرشار از مواد معدنی مثل پتاسیم، فسفر و نیتروژن است. فسفر ماده معدنی بوده که برای میوه‌دهی و رشد ریشه درخت پسته اثرات مثبتی دارد. نیتروژن به افزایش شاخه و برگ درخت کمک کرده و پتاسیم هم باعث افزایش سلامت کلی آن خواهد شد. در مجموع خواص کود ماهی برای درخت پسته شامل موارد زیر است:

میزان مصرف کود ماهی برای پسته

به‌طور‌کلی، میزان مصرف کود ماهی برای درخت پسته وابسته به عوامل مختلف است. سن، سلامت کلی درخت و اندازه آن و همچنین میزان مواد مغذی خاک و از همه مهم‌تر فرمولاسیون کود ماهی از جمله فاکتور‌های موثر در تعیین میزان مصرف کود ماهی خواهد بود.

پس حتما قبل از استفاده از کود ماهی برای درخت پسته، خاک را از نظر میزان مواد مغذی آزمایش کرده و دستورالعمل روی بسته کود ماهی را دنبال کنید.

 بهترین زمان مصرف کود ماهی برای پسته

کود ماهی را می‌توانید از آغاز فصل رشد تا حتی بعد از برداشت محصول برای درخت پسته استفاده کنید. به کار گیری این نوع کود در آغاز فصل رشد به رشد سالم و سریع‌تر درخت کمک می‌کند. همچنین در صورت استفاده از کود ماهی در فصل رشد و بعد از برداشت محصول به تغذیه و تقویت درخت کمک کرده‌اید.

تعداد دفعات مناسب برای کود دهی

همان طور که اشاره شد کود ماهی را می‌توان در طول فصل رشد برای درخت پسته استفاده کرد. یک شیوه متداول، کود‌دهی در اوایل بهار و مجدد در اوایل تابستان جهت تقویت و رشد مناسب میوه است. فراموش نکنید، کود‌دهی بیش‌از‌اندازه باعث عدم تعادل در مواد مغذی و در نتیجه آسیب به درخت می‌شود.

تنظیم مقدار مصرف کود برای سن و اندازه درخت

علاوه بر سن و اندازه درخت و میزان مواد مغذی خاک، مقدار کود ماهی که استفاده می‌کنید با نوع خاک که ممکن است رسی یا شنی باشد در ارتباط است. خاک‌های شنی برخلاف خاک‌های رسی مواد مغذی را در مدت زمان کمتری در خود نگه می‌دارند که از این جهت نیاز به کوددهی بیشتری خواهند داشت. در ادامه به مقدار مصرف کود ماهی با توجه به سن و تجزیه و تحلیل خاکِ درخت می‌پردازیم:

1_ درخت پسته ی جوان

برای درختان پسته جوان، یک شیوه کلی به این صورت است که به ازای هر درخت، سالانه به طور تقریبی (20 تا 60لیتر) کود ماهی به کار گرفته شود. این مقدار را می‌توانید در طول فصل رشد به دفعات متعدد استفاده کنید.

2_ درختان بالغ

احتیاج درختان بالغ به مواد مغذی طبیعتا بیشتر است. می‌توانید سالانه تقریبا (30 تا 100 لیتر) کود ماهی برای هر درخت استفاده کنید. البته می‌توانید این مقدار کود را در دفعات متعدد استفاده نمایید.

3_ تجزیه و تحلیل خاک

با انجام آزمایش تجزیه و تحلیل خاک می‌توانید به اطلاعات دقیق‌تری در مورد میزان نیاز درخت به مواد مغذی دست پیدا کنید. با در نظر گیری نتایج تجزیه و تحلیل خاک، میزان کوددهی را تنظیم نمایید.

کود ماهی برای پسته

دیگر کود های پیشنهادی برای درخت پسته

در کنار استفاده از کود ماهی، می‌توانید از دیگر کود‌های آلی و ارگانیک چون کود حیوانی و گیاهی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز درخت پسته استفاده کنید. کود‌های دامی و کود کمپوست (کود کمپوست گیاهی) بهترین نوع کود‌های آلی هستند که می‌توانند در تقویت و سلامت کلی درخت پسته نقش مهمی داشته باشند.

اهمیت کود دهی مناسب برای درختان پسته

تغذیه و تامین نیاز‌های معدنی و آلی درخت پسته اهمیت زیادی در سالم و پربار شدن آن دارد. کود‌دهی از جمله روش‌های مراقبت از محصولات کشاورزی و باغی است که انجام آن به درستی اهمیت بالایی دارد. 

به عنوان مثال اگر بدون در نظر گرفتن سن، اندازه، آزمایش میزان مواد مغذی خاک، نوع خاک و … کود‌دهی انجام شود، چه بسا که این کار ممکن است باعث آسیب و حتی مرگ درخت شود. پس می‌توانیم بگوییم کوددهی مناسب و صد البته اصولی اهمیت بالایی در روند رشد و بار‌دهی بهتر، تقویت و سلامت کلی درخت خواهد داشت.

نقش کود دهی در عملکرد پسته

کود‌دهی در عملکرد درخت پسته تاثیر بسیار مثبتی دارد. به‌طور‌خلاصه می‌توانیم نقش انواع کود‌های آلی و ارگانیک به خصوص کود ماهی را بروی درخت پسته شامل موارد زیر بدانیم:

شرکت آرزوی بهار تولید کننده انواع کود و نهاده های کشاورزی

بلاگ‌های مرتبط

کود مناسب برای افزایش باردهی خیار

مزایای استفاده از کود نیتروژن

بهترین کود محرک رشد (ریشه و میوه)

کود آمینو اسید، مزایا، معایب و معرفی محصول

سوالات متداول

برای دیدن پاسخ روی سوال کلیک کنید.

بدین منظور لطفا از طریق تماس با تلفن شرکت و مشاوره با کارشناسان باتجربه آرزوی بهار، چالش‌های خود را برای خرید محصولات  مطرح کرده تا راهنمایی کامل صورت بگیرد.

شما می‌تواند از طریق تماس با دفتر مرکزی ( واقع در تهران) با کارشناسان شرکت آرزوی بهار در ارتباط  باشید:

02188175083

 

کارخانه بزرگ آرزوی بهار به منظور تولید کودهای جامد و مایع ارگانیک در استان قزوینی و نزدیکی بوئین زهرا واقع شده‌است

به منظور انجام این آنالیز ابتدا باید نمونه‌های خود را طبق استانددارهای لازم جمع‌آوری کرده و سپس آن‌ها را به آزمایشگاه کارخانه آرزوی بهار ارسال نمایید

بله؛ کارشناسان شرکت آرزوی بهار از مرحله قبل خرید تا زمان برداشت محصول در کنار کشاورز هستند تا باغات و مزارع بالاترین میزان بهره‌وری را داشته باشد

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

19 − 19 =