جستجو کردن

انواع کودهای ارگانیک

انواع کودهای ارگانیک

۱۴۰۲-۱۰-۰۹
در این نوشته شما میخوانید

کود ارگانیک (Organic fertilizers) از انواع مواد مشتق از گیاهان تازه یا خشک و همچنین کود حیوانی و محصولات جانبی کشاورزی تولید می شود. کود ارگانیک به راحتی قابل تجزیه است و محتوای مواد مغذی آن بسیار متفاوت است.

از تفاوت های کود ارگانیک با شیمیایی می توان به این نکته اشاره کرد که محتوای نیتروژن و فسفر در کودهای آلی در مقایسه با کودهای شیمیایی بطور قابل توجهی پایین تر است. محتوای رطوبت عامل دیگری است که غلظت نیتروژن و فسفر کودهای آلی را کاهش داده یا رقیق می کند.

برای باغداران ارگانیک ، ایجاد یک خاک زنده سرشار از هوموس و مواد مغذی  کلید رشد میوه ها و سبزیجات عالی ، گل های فراوان و درختان و درختچه های زینتی سرحال است. باروری و زنده بودن کلی خاک ، به جای استفاده از کود شیمیایی به عنوان رفع سریع مشکلات در قلب باغبانی ارگانیک قرار دارد.

تفاوت کود ارگانیک و کود شیمیایی

بسیاری از مواد ارگانیک به عنوان کود و سازنده خاک عمل می کنند و خاک و گیاهان را باهم تغذیه می کنند. این یکی از مهمترین تفاوت ها بین رویکرد شیمیایی و رویکرد ارگانیک در مورد مراقبت از خاک و کوددهی است.

کودهای شیمیایی حاوی نمک های معدنی هستند که ریشه های گیاه می تواند به سرعت آنها را جذب کند. با این حال ، این نمک منبع غذایی برای میکروارگانیسم های خاک و کرم های خاکی نیست و حتی به دلیل اسیدی کردن خاک ، کرم های خاکی را از بین می برند.

با گذشت زمان ، خاک هایی که فقط با کودهای شیمیایی کوددهی می شوند ، ماده آلی و موجودات زنده مهمی که به ساخت خاک با کیفیت کمک می کنند را از دست می دهند. با کاهش ساختار خاک و کاهش ظرفیت نگهداری آب ، کود شیمیایی بیشتری  استفاده شده و از خاک به بیرون نشت می کند. این مسئله به نوبه خود باعث می شود مقادیر فزاینده ای از مواد شیمیایی برای تحریک رشد گیاهان  مورد نیاز باشد. هنگامی که از کود ارگانیک استفاده می کنید مانع رسیدن خاک به این شرایط بحرانی خواهید شد.

بهتر است بدانید:

علاوه بر این ، فرآیند ساخت اکثر کودهای شیمیایی به منابع غیر قابل تجدید مانند زغال سنگ و گاز طبیعی نیاز دارد. برخی دیگر با استفاده از مواد موجود در سنگ معدن توسط اسیدها ساخته می شوند تا محلول تر شوند. خوشبختانه هر روز که می گذرد کودهای ارگانیک بیشتر و واقعی تری به بازار عرضه می شوند. این محصولات از مواد طبیعی گیاهی و حیوانی یا از مواد معدنی موجود در سنگ معدن تهیه می شوند.

با این وجود ، استانداردهای ملی که کودهای ارگانیک را از کودهای شیمیایی متمایز می کند تا حدودی پیچیده است ، بنابراین به سختی می توان مطمئن بود که یک محصول تجاری با نام ارگانیک تنها حاوی مواد طبیعی بی خطر و طبیعی است. به این منظور به دنبال محصولاتی با عنوان طبیعی ارگانیک ، انتشار آهسته و تجزیه پذیری پایین  باشید.

چگونه باید از کود ارگانیک استفاده کرد؟

اگر یک باغبان هستید و می خواهید کودهای ارگانیک را جایگزین کودهای شیمیایی  کنید ممکن است بترسید که استفاده از مواد ارگانیک پیچیده تر و سخت تر از استفاده از کودهای شیمیایی است. اما اینطور نیست مخلوط کودهای آلی می توانند به همان اندازه کودهای مصنوعی ترکیبی مناسب و کارآمد باشند. در ضمن لازم نیست گیاهان خود را به صورت ارگانیک تغذیه کنید مگر اینکه منظور خاصی از تولیدات ارگانیک داشته باشید.

محصولاتی مانند پلت های کود آلی کم آب ، جلبک دریایی مایع  و امولسیون ماهی ، کودهای ارگانیک مناسبی برای گیاهان خانگی هستند. البته به دلیل بوی قوی امولسیون ماهی نباید در داخل منزل از آن استفاده کرد ولی برای  فضای باز و گیاهان باغ مشکلی ندارد.

اگر می خواهید پرورش گیاه خاصی را امتحان کنید می توانید از انواع کودهای آلی مخصوص ، مانند مخلوط های طراحی شده برای گوجه فرنگی ، گل سرخ ، پیوند ، چمن ، تولید شکوفه های سنگین و حتی باغ های میوه استفاده کنید.

شما همچنین می توانید برای رفع نیازهای خاص گیاهان خود مخلوط های دلخواه تهیه کنید. به عنوان مثال  کود مرغ کمپوست یا غذای ماهی به عنوان منابع نیتروژن ، کودهای استخوان منبع خوبی از فسفر و جلبک دریایی یا سبزیجات منبع ارگانیک پتاسیم هستند که می توانید با نسبت های مختلف آنها را ترکیب کنید.

بلاگ‌های مرتبط

کود مناسب برای افزایش باردهی خیار

مزایای استفاده از کود نیتروژن

بهترین کود محرک رشد (ریشه و میوه)

کود آمینو اسید، مزایا، معایب و معرفی محصول

سوالات متداول

برای دیدن پاسخ روی سوال کلیک کنید.

بدین منظور لطفا از طریق تماس با تلفن شرکت و مشاوره با کارشناسان باتجربه آرزوی بهار، چالش‌های خود را برای خرید محصولات  مطرح کرده تا راهنمایی کامل صورت بگیرد.

شما می‌تواند از طریق تماس با دفتر مرکزی ( واقع در تهران) با کارشناسان شرکت آرزوی بهار در ارتباط  باشید:

02188175083

 

کارخانه بزرگ آرزوی بهار به منظور تولید کودهای جامد و مایع ارگانیک در استان قزوینی و نزدیکی بوئین زهرا واقع شده‌است

به منظور انجام این آنالیز ابتدا باید نمونه‌های خود را طبق استانددارهای لازم جمع‌آوری کرده و سپس آن‌ها را به آزمایشگاه کارخانه آرزوی بهار ارسال نمایید

بله؛ کارشناسان شرکت آرزوی بهار از مرحله قبل خرید تا زمان برداشت محصول در کنار کشاورز هستند تا باغات و مزارع بالاترین میزان بهره‌وری را داشته باشد

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

18 + 4 =